Friday, January 18, 2019

Om Dick Pics

Jag blev inspirerad att skriva några ord om fenomenet Dick Pics efter att ha sett reklam för TV3’s program Trolljägarna och avsnittet som ska handla om Dick Pics. Det är ju ett återkommande och väl debatterat ämne och jag har förstås mina avvikande åsikter som vanligt :) Detta tänker jag...

Utgångspunkt: Den sociala normen är att man ska hata Dick Pics och rasa mot hela fenomenet och de män som skickar Dick Pics till oskyldiga tjejer, därför att män alltid har en ond avsikt som kränker kvinnan.
Frågetecken: Är fenomenet tillräckligt analyserat för att kunna skapa en åsikt eller automatiskt och kritiklöst kunna anamma den normaliserade åsikten?
Kritik: Är det endast män som skickar Dick Pics (självklart kan tjejer inte skicka just Dick Pics, men den kvinnliga motsvarigheten), och är de alltid riktade mot tjejer? Har de alltid en ond avsikt och är de alltid kränkande? Samt måste vi alltid se kvinnan som den svaga parten som inte klarar av att skydda sig själv?
Påstående: Väldigt få saker, särskilt beteendefrågor, är 100%igt svart-vita. Det finns ofta en överrepresentation av någon grupp, men väldigt sällan är något totalt uteslutande. En av mina bästa coachar i livet sade en gång att det alltid finns en strävan till något gott med all handling, även om vi inte ser eller förstår den. Och slutligen vill jag poängtera att jag inte tycker vi ska fortsätta att framställa oss kvinnor så hjälplösa och försvarslösa. Vi är för fan klokare, smartare och listigare än vilken man som helst (sagt med glimten i ögat förstås)  :)
Min egen analys (du kan sluta läsa nu om du redan bestämt dig för att hata):
Jag är själv tjej, och som många andra har jag också fått min andel Dick Pics under mina år. När jag var yngre var telefonerna inte lika smarta som de är idag, så jag var betydligt äldre än tjejer är idag när de får ta emot sin första Dick Pic. Detta vill jag ha sagt för jag begriper att unga tjejer reagerar annorlunda än en vuxen kvinna på att få ett sådant meddelande. Självklart ska unga tjejer inte behöva motta sånt och jag håller med om att en Dick Pic är ett allvarligt intrång på den egna personliga sfären. När jag var yngre kommunicerade man i huvudsak med vanliga textmeddelanden, SMS, och jag skulle vilja påstå att även då förekom samma fenomen som nu. Skillnaden är bara den att man inte hade möjlighet till bilder varpå en ”Dick Pic” istället skickades som skriven text – typ ”vill du ha kuk?”. Jag tror nämligen att det ligger samma drift till grund bakom skickandet av kränkande sexuella textmeddelanden och Dick Pics, och det är med bakgrunden i textmeddelanden jag vill analysera fenomenet. Bilder påstås säga tusen ord, men i detta fall tycker jag en Dick Pic berättar mindre än vad skriven text gör. En bild på en penis förklarar ingenting om avsändarens avsikt.
Trots min ålder får jag faktiskt Dick Pics fortfarande :) och jag vill göra en nyansindelning av Dick Pics, för jag ser dem inte som svart-vitt rätt eller fel. För det första får jag Dick Pics jag VILL HA. Hör och häpna. Jag vill faktiskt få en snygg Dick Pic ibland, och jag har faktiskt bett om att få sådana ibland. Detta berör då min man och övriga sexpartners. För jag vill etablera det faktum att en Dick Pic kan vara en kul grej mellan parter som har ett sådant etablerat förhållande där detta beteende är godkänt. En Dick Pic skickad av en person man är tänd på och ligger med ser jag som en sexig och upphetsande företeelse som funkar som en inbjudan typ. Jag tänder på dessa, ja!
För det andra får jag Dick Pics jag förhåller mig relativt neutral till. Dessa kommer från okända (oftast) män, men är i samband med min aktivitet på vissa sexuella sociala median. Det är ganska förutsägbart att man får motta Dick Pics om man är aktiv i forum på vissa webbsidor med sexuellt innehåll, och detta måste man nog godta om man ska vistas där. Det liksom hör till. De flesta som är där sitter ju hemma och onanerar typ och letar efter nån att chatta med – typ samma fenomen som telefonsex. Jag tror inte att dessa Dick Pics är till för att kränka mig. Snarare tror jag det handlar om dåliga raggningsförsök skickade från tragiska killar som inte förstår bättre. Detta är deras bästa försök att visa intresse. Det är dessa killar som tror att kommentaren ”snygga bröst” ska få mig i säng när de raggar på krogen. Man kan ju inte bli arg på dem. Man tycker ju synd om dem :) Baah – men nej lilla gubben, kanske sen när du blivit torr bakom öronen :) Men jag vill erkänna att jag nog kan ha, både positiva och negativa, åsikter om dessa anonyma Dick Pics. Vissa snoppar är ju äckliga, men vissa kan vara riktigt vackra, och jo – jag kan bli upphetsad av en snygg penis fotograferad i vackert ljus med bra kamera. Det har dock aldrig hänt, och det kommer nog aldrig att hända, att jag ligger med en kille på basen av en Dick Pic, oavsett hur snygg bilden är. Sorry boys... det krävs nog mer än så. Och Dick Pics skickade på sexuella webbsajter är inget att känna rädsla över. De sitter ju på andra sidan jordklotet och är du anonym så kan du känna dig totalt trygg. Dessutom kan man blocka användare om de går över gränsen.
För det tredje finns de Dick Pics som är bara så fel på alla sätt och vis. I mitt liv är dessa de mest sällsynta, som tur är. Dessa är skickade från kända eller okända personer och har en utstuderad strävan att skapa obehagliga känslor hos mottagaren. Det handlar alltså inte om en kille som inte förstår bättre pga ren dummhet, utan snarare en person som är mycket väl medveten om att mottagaren kommer att reagera negativt, och just därför får en kick av det. Den här gruppen avsändare har nåt större fel i sin skalle, och är de som det normalt fokuseras på i media. Tyvärr skapar en sådan vinkling ett hat gentemot hela fenomenet om Dick Pics, när det i verkligheten endast handlar om en del. För vissa, säkert yngre tjejer som kanske ännu inte har så många relationer där detta är godkänt,  är dessa de enda eller åtminstone de flesta Dick Pics, och då är det enkelt att man drar alla över en kam. För mig, och säkert andra äldre kvinnor (och män), är dessa lyckligtvis i minoritet.
En bild på en penis berättar kanske inte tydligt nog för en mottagare vilken av de ovanstående tre grupperna det handlar om. Man vet förstås om avsändaren är en ”godkänd DickPickare” men att läsa av de två andra – dåligt flirtförsök versus avsiktligt kränkande - kan vara svårt. Ett textmeddelande är enklare att tyda. ”Du är snygg, vill du knulla?” är ett dåligt flirtförsök, medan ”jag ska påla dig tills du spricker jävla hora” är ett avsiktligt kränkande meddelande. Men båda killarna kan ha skickat samma bild. Ni hänger med i mitt resonemang?
Nästa fråga är huruvida Dick Pics är uteslutande ett manligt fenomen. Det är väldigt lätt att man tror så med tanke på hur media framställer fenomenet. Jag tror att det mesta med människans sexuella behov är ganska långt könlöst, medan jag noterar att kvinnor och män lever enligt olika samhälleliga regler. Trots året 2019 i ett top-modernt och till det yttre jämställt och accepterande land Sverige behandlas kvinnor och män ännu väldigt olika när det gäller sexualitet. Jag påstår att kvinnor och män vill ligga precis lika mycket, men det är fortfarande, trots att det blivit mycket bättre, inte lika accepterat. Kvinnor lever enligt mycket strängare regler. Det samma gäller förstås Dick Pics. Innan du bestämmer dig för åsikten ”jag kommer aldrig”, så tänk att det i mitt resonemang också inbegriper bilder skickade mellan redan etablerade sexpartners eller ett älskande par.
Vad ska man kalla den kvinnliga motsvarigheten till Dick Pics? Google har olika alternativ men inget verkar vara standardiserat. Jag gillar Slit Pic och V-Pic av de engelska orden. På svenska kan vi ju använda Fitt-Pic eller snällare varianten Snipp-Pic. Ett feministisk alternativ skulle kunna vara Clit Pic, och det skulle även funka internationellt. Jag tror jag är snäll idag och fortsätter min text med alternativet Snipp-Pic.
Jag har skickat Snipp-Pics. Jag har skickat många, många, många Snipp-Pics under mina år. Jag har också skickat motsvarigheten i skriven text. Jag har skickat ”jag vill knulla”, ”kom och ta mig” och ”behöver din kropp” mm till mina sexpartners. Men endast till mina sexpartners. Och det har gjort mig upphetsad att skicka det. Jag har aldrig försökt att förnedra eller kränka en mottagare med en överraskande Snipp-Pic till en okänd mottagare, och jag har aldrig försökt att flirta med nån med ett dylikt meddelande. Jag påstår därför att även kvinnor skickar, vill skicka, och blir upphetsade av att skicka Snipp-Pics. Sen har jag ingen aning om det finns kvinnor som använder det som verktyg för trakasserier. Nåt säger mig att det är synnerligen sällsynt, om det över huvud taget äger rum.
Jag läste en artikel om en amerikansk journalist som skickade överraskande Snipp-Pics till män för att se hur de reagerade. Hon ville bevisa sin teori om att även män tycker det är lika osmakligt som kvinnor att få bilder på könsdelar skickade till sig. Resultatet blev dock det motsatta. Av 37 mottagande män hade samtliga reagerat positivt och ville träffa henne. Bilden tolkades oftast som en invit till sex och männen svarade alla med sexuella kommentarer. Det bevisar däremot min teori om mannens dumhet :) Jag tror att många män utgår ifrån sig själv och sina egna reaktioner när det försöker flirta med tjejer. Eftersom män gillar att få bilder på snippor och tolkar dem som en invit, tror de också att vi kvinnor ska göra det på Dick Pics. Och det är då som det blir fel. Därför påstår jag också att alla Dick Pics inte är skickade av ondo. Åtminstone en del av dem är antagligen ytterst dåliga flirt-försök.
Egentligen är det enkelt – det är INTE okej att skicka Dick Pics till tjejer som inte gett sitt godkännande (så även skrivet i lag, men ändå inte självklart). Avsaknaden av ett nej ger inte den rätten. Hon måste faktist säga ja först. Med DET ÄR OKEJ för tjejer att bejaka sin sexualitet och gilla fenomenet Dick Pics från exempelvis sina sexpartners. Vi ska kämpa för kvinnors rättigheter att slippa bli kränkta av oönskade Dick Pics (och andra kränkande bemötanden), men utan att ge vika på kvinnans rättighet att samtidigt bejaka det hon gillar, oavsett vad samhällsnormen säger. –Du behöver inte godkänna de begränsade regler som samhället tvingar på dig. Jag gillar Dick Pics, och jag gillar Snipp-Pics. Våga göra det du också!
Jag tänker göra några egna fältstudier i fenomenet, mest för rolighet, men också för att jag tycker fenomenet är intressant och att debatten är för inskränkt, men jag måste först fundera ut hur jag ska gå till väga, vilka mätdata jag ska samla in och hur resultatet ska presenteras. Stay tuned.

Sist och slutligen vill jag också poängtera att jag som kvinna inte är ett skört offer som behöver någon (mans) beskydd eller behöver behandlas med silkesvantar för annars går jag sönder. Jag är mitt eget beskydd och jag tycker synd om den man som försöker ge sig på mig mot min vilja – oavsett om det är fysiskt, psykiskt, verbalt, eller whatever. Typ lite Girl Power och så! :)

No comments:

Post a Comment