Thursday, January 10, 2019

Tankar om porr


Jag gillar inte när sex utövas på ett sådant sätt att kvinnor, särskilt unga tjejer, far illa. Varken fysiskt eller psykiskt. Inte under några som helst omständigheter! Tjejer är inte mer valuta, handelsvara, slav, onaniredskap, eller på annat sätt ett sexobjekt än hon själv väljer att vara. Ingen annan har rätt att ta ett sådant beslut för någons räkning. Inte heller få en tjej att ta ett sådant beslut genom mental misshandel eller känslomässig utpressning. Det samma gäller naturligtvis även för killar. Sen har jag också väldigt starka åsikter om att starka och självständiga kvinnor måste få ha bestämmanderätt att också välja dessa roller om hon själv vill. Men vi är ofta ganska snabba på att trycka ner, anklaga, stigmatisera eller moraliskt attackera kvinnor som väljer vissa sexuella roller. Jag har själv valt sådana roller i mitt liv utav egen önskan och jag gillar inte att bli kallad fula ord på grund av det. Kvinnor måste ju ha självbestämmanderätt åt båda hållen!  Men vi ska inte debatera detta just nu. Det får komma i framtida inlägg :)

Man hör ju mycket negativt om hur den kommerciella porrindustrin behandlar kvinnor illa, och till sådant tar vi naturligtvis avstånd. Porr ska många gånger produceras både snabbt och effektivt, och kvinnor behandlas då som objekt man kan tjäna pengar på. Det finns tyvärr allt för många sådana företag i den branschen, men jag vill lyfta det faktum att det också finns andra företag med andra värderingar. - Företag som har kvalitestcertifieringar och som leds av kvinnor och har kvinnornas intresse i fokus. Jag har utmaningar med att tro att hela branshen skulle ledas av idioter som vill skada andra. Nu vill jag inte försvara porrbranschen. Jag har en helt annan poäng. Jag ville bara få detta sagt redan nu.

När jag var ung var jag en ganska stor konsument av porr. I princip började jag regelbundet leta upp sexuellt material på nätet från och med att jag fick min första bärbara dator. Jag var väldigt intresserad av sex och började ha sex i ganska ung ålder, särskilt ensamsex. Och visst, porren hjälpte mig säkert på vägen, men definitivt inte på ett negativt sätt. Snarare gav det mig självförtroende att våga ha sex. Jag är ju uppforstad och lärd i skolan att tjejer ska säga nej till sex.  Porren visade mig exempelvis att kvinnor fick njuta och stöna under sexet, och att tjejer får smeka sig själv, och att det hör till att även kvinnan ska få oralsex. Jag tror inte att jag är skadad för att jag sett mycket porr i ung ålder.  Jag har i alla fall aldrig själv upplevt någon ångest associerad med detta.

Jag tycker fortfarande i vuxen ålder att porr är upphetsande och jag ser hur det kan vara ett bra verktyg för att spajsa upp sexlivet för människor, både singlar och sådana i parförhållanden. Jag är därför inte riktigt beredd att ha en genomgående negativ inställning gentemot porr, vilket jag upplever att man föväntas ska ha som kvinna idag. Jag förstår och erkänner porrindustrins mörka baksida, men jag vill också lämna en liten dörr öppen för att det finns en hederlig del av industrin som opererar med en positiv inställning till kvinnor och kvinnans sexualitet. Och det faktum att även vi kvinnor njuter av porr – jämnställd porr självklart!

Det finns en del av porren som jag däremot understöder fullt ut, och det är amatörporren. Alltså porr som tillverkas av älskande par som använder inspelning av egna filmer som ett sätt att krydda sitt sexliv. Det finns inga producenter, inga regissörer och inga produktionsföretag som har bråttom att tjäna pengar. Det ska vara  ett aktivt beslut mellan två älskade som tillsammans blir upphetsade av att leka porrstjärna framför kameran. Många par experimenterar med filmning bakom sina stängda sovrumsdörrar, och en liten del av dem vill dessutom ladda upp sina filmer på nätet för allmän beskådning. Man får otroliga kickar genom andras feedback. Jag ser personligen inget fel med detta sålänge allt sker på samtliga involverades vilkor och allas behov får gehör.

Jag har själv gjort en del amatörporr med min man. Under 2018 gjorde jag och mannen ca 250 filmer med oilika längd och kvalitet, och vi tillhörde dem som ville ladda upp sina filmer på nätet. De första var nog inte särskilt bra, men vi lärde oss mycket under året. – Saker som belysning, kamerateknik, editering men det viktigaste vi lärde oss var ändå rollen och skådespelet. Det är svårt att förklara detta, men att agera porrskådis och låtsas njuta i sin roll framför kameran gör faktist att man njuter mer på riktigt. Jag behövde aldrig fejka en orgasm på film och mannen hade ibland svårt att hålla sig från att komma för tidigt. Det bästa sexet vi hade var det vi hade på film då vi levde ut både ljud och rörelser till fullo. Jag har märkt att man håller tillbaka mycket då man har ”normalt” ofilmat sex. När kameran är på tar man ut svängarna mer, och njutningem blir faktist så stor som man spelar. Det låter kanske konstigt men så är det. Så vi har börjat låtsas att vi spelar in film även när kameran inte är på, och det blir sjukt bra sex.

Både jag och mitt förhållande har mått bra av porr och jag har lärt mig mycket av porren. Dels det jag lärde mig som ung, men också det jag lärde mig när vi gjorde våra amatörporrfilmer. Så min konkludering är den att porr inte nödvändigtvis är av ondo. Det kan också vara ett bra verktyg för boostandet av sexlivet. Så vi kan väl rasa tillsammans mot kvinnoförnedring och våld mot kvinnor, men lämna den jämnställda hemmasnickrade porren som hjälper människor hitta ett spännande sexliv i fred!

No comments:

Post a Comment